Sportmassage

Prijzen;

Sportmassage week € 30

Sportmassage weekend € 35

Herstelmassage week € 35

Herstelmassage weekend € 40



Een korte omschrijving hoe we te werk gaan!

Iedere fietser kent het fenomeen van verzuurde benen. Je wilt wel, maar je kan echt niet meer. Je benen blokkeren, terwijl je fietsgezellen of concurrenten nog soepel in de boter trappen. Lachend vertellen ze je: “Ik heb goeie benen vandaag! Gelukkig ben ik gisteren nog bij de masseur geweest!” Hoezo, massage?

Wanneer je hard fietst (d.w.z. boven je omslagpunt of anaerobe drempel), wordt er melkzuur of lactaat aangemaakt in de spieren. Dit melkzuur zorgt voor vermoeide spieren en hoe sneller dat melkzuur verdwijnt uit de spieren, hoe sneller je dus recupereert. Maar hoe kan dat melkzuur sneller verdwijnen?

Sportmassage heeft als voornaamste doel om het herstel te bevorderen door het melkzuur en andere afvalstoffen uit de spieren te wrijven. De massage zorgt voor een betere spierdoorbloeding en ook de spanning, die op de spieren staat na zware inspanning, vermindert dankzij de massage. Hierdoor voorkomt massage vaak blessures en draagt het bij tot een meer effectieve training en betere prestaties. Massage gebeurt meestal na een zware training of wedstrijd (om de volgende dag beter hersteld te zijn), maar kan ook één of twee dagen voor een belangrijke wedstrijd of rit. Zo zorg je dat je volledig uitgerust en met frisse benen aan de start staat.

Maar hoe vaak moet je nu naar de masseur?

Als verzorger bij Tinkoff Saxo kom ik tot deze conclusie “Een profrenner wordt tijdens rittenkoersen dagelijks een volledig uur gemasseerd. Daarbij moet je als verzorger vooral aandacht besteden aan de klachten van de renner. Ook tijdens trainingsstages worden de renners dagelijks gemasseerd, want als je de volgende dag opnieuw hard wil trainen, moet je hersteld zijn van je vorige training. Voor niet-profs zou ik aanraden om één keer per week een massage te nemen. Vooral na een zware rittenkoers of zware trainingsweek kan een massage wonderen doen. Als je als renner voelt dat je echt vermoeide benen hebt, is het verstandig om je herstel te optimaliseren door los te rijden, te rusten en te masseren. Ook in de winter is het aan te raden om toch één keer per maand bij de masseur langs te gaan. Jonge rennertjes, aspiranten en nieuwelingen, zou ik afraden om zich al te laten masseren omdat daar de focus moet liggen om het “zich amuseren”. Vanaf de juniorencategorie zouden renners toch af en toe naar de masseur moeten gaan. Voor wielertoeristen ligt het iets anders. Als je wekelijks op zondag gaat fietsen, zie ik het nut van massage niet echt in: je bent de volgende rit al hersteld van de inspanning van een week voordien. Als je echter een wielertoerist bent die doorgedreven trainingen afwerkt en deelneemt aan “cyclosportieve tochten”, zal een massage zeker zijn nut hebben. Een eenmalige massage doet wel eens deugd, maar massage is het meest efficiënt als er een regelmaat (van één keer per week of één keer om de twee weken) ingebouwd wordt. De spieren zullen door regelmatige massage soepeler worden! ”

Ik maak ook geen verschil tussen de renners die op de tafel belanden en zo zou iedere masseur moeten zijn: “Of ik nu Alberto Contador of een wielertoerist masseer, dat maakt geen verschil. Ik heb al bij verschillende profploegen gewerkt, maar ook bij damesploegen en amateurploegen, en alle renners krijgen bij mij dezelfde behandeling. Het is vooral belangrijk dat ik luister naar wat de renner mij vertelt. Als renner moet je durven aangeven waarvan je last hebt. Als je pijn hebt aan de rug, vertel dat dan aan de verzorger zodat hij er extra aandacht kan aan besteden.”

Let echter wel op bij “de eerste keer”: elke renner is anders en wil ook andere dingen. De ene heeft harde spieren en wil diep gemasseerd worden, terwijl de andere heel soepele spieren heeft en meer baat heeft van een zachtere massage. Renners die vaak gemasseerd worden, weten wat ze willen, maar iemand die voor de eerste keer langskomt, kent het effect van massage nog niet. Daarom laat je je de eerste keer best niet te diep masseren, want vaak heb je de volgende dag dan last van stramme en stijve spieren.

Wat kun je nu verwachten van een massage?

Bij de eerste massage zal de masseur vaak eerst specifieke vragen stellen: hoe vaak train je, neem je medicatie, heb je momenteel ergens last van, heb je vroeger al blessures gehad, etc. Vaak zal er ook gekeken worden naar je staande houding met als doel om de oorzaak van eventuele klachten te achterhalen. Daarna moet je je uitkleden en zullen de lichaamsdelen die niet gemasseerd worden, bedekt worden met een handdoek zodat je spieren lekker warm blijven. Meestal wordt er gemasseerd met olie, maar voor sommige technieken is er geen olie nodig. Er bestaan verschillende technieken: welke techniek elke masseur gebruikt, is verschillend. Sommigen gebruiken slechts één techniek, terwijl anderen een combinatie van verschillende technieken gebruiken.

Intermitterend drukken:

Elke massage start in principe met deze techniek. Met de handen van de masseur wordt een gelijkmatige druk uitgeoefend op de spieren, die zal toenemen en daarna losgelaten worden. Het doel hiervan is om het lichaam vertrouwd te maken met aanraking en om het lichaam te kalmeren. De masseur zal zo ook de basistonus van de spieren aanvoelen.

Effleurage of strijken:

Deze techniek wordt het meest toegepast in de wielerwereld. Hierbij wordt met delen van de hand over de spieren gestreken. Het doel van effleurage is om de bloedsomloop te stimuleren, waardoor de spieren van vers bloed worden voorzien en nieuwe zuurstof en voedingsstoffen worden aangevoerd. Ook worden de afvalstoffen afgevoerd, wordt de lymfecirculatie gestimuleerd en geeft het een algemene ontspanning en vermindering van de spierpijn.

Petrissage of knedingen:

Bij deze techniek worden de spieren gekneed zoals brood. Het doel hiervan is om de spieren soepeler te maken en het helpt bij het losmaken van plaatsen waar de spier verkleefd is met de huid. Het kneden stimuleert ook om de afvalstoffen af te voeren en de doorbloeding wordt zo gestimuleerd. Bovendien worden het weefsel en de zenuweinden op een aangename manier gestimuleerd.

Hakken, tapoteren en vibreren:

Bij deze techniek worden de spieren losgehakt en geschud met als doel verkrampte spieren los te maken, de zenuwen te stimuleren en de spieren te activeren.

Fricties:

Deze techniek bestaat uit cirkelvormige bewegingen en behandelt het dieperliggend weefsel. Dit wordt vaak gebruikt bij de behandeling van myogelosen: dit zijn opstapelingen van afvalstoffen in de spier, die meestal terug te vinden zijn aan de rand van de spier.

Eindfleurage: de massage wordt bijna altijd afgesloten met zachte, lichte strijkbewegingen om het lichaam terugi klaar te maken voor actie. Alle technieken kunnen hard of zacht worden toegepast, afhankelijk van het doel van de massage (ontspanning, blessurepreventie of herstelbevordering). Klant is koning, dus het is aan jou om aan te geven wat je wilt! Massage is een manier om eens helemaal tot rust te komen, dus sluit gerust je ogen terwijl je gemasseerd wordt! Na een drukke dag kijkt elke renner uit naar het moment dat hij op de tafel kan gaan liggen en gewoon eventjes kan genieten!